در قلمروي شيطان!؟

شيطان كوه

كافياست يك بار پايتان به شهر زيباي لاهيجان برسد تا تمام مردم شهر شما را به ديدن شيطان كوه دعوت كنند! منطقه خوش آب و هوايي كه با آبشار و درياچه اي به همين نام، گردشگر پذيرترين نقطه لاهيجان به حساب مي آيد. شايد نام عجيب اين كوه مهم ترين دليل جذب گردشگران كنجكاوي باشد كه در شيطان كوه دنبال ردپاي ابليس مي گردند؛ اما شيطان كوه نه شيطان دارد و نه فرشته! سرتاسر اينمنطقه پوشيده از درختان كهنه اي است كه هواي مطبوعي را به ريه هاي مسافرانهديه مي كنند.

عدهاي معتقدند شيطان كوه لفظ تغيير يافته شاه‌نشين كوه است. با اين وجود، ايننام امروز آنقدر جا افتاده كه در نزديكي منطقه شيطان كوه بيشتر واحدهاي صنفي نامشان را از لفظ شيطان برگرفته اند. از طباخي گرفته تا سلماني!

 

دربارهنامگذاري شيطان كوه اطلاعات دقيقي در دست نيست اما عده اي معتقدند شيطان كوه لفظ تغيير يافته شاه‌نشين كوه است. با اين وجود، اين نام امروز آنقدر جا افتاده كه در نزديكي منطقه شيطانكوه بيشتر واحدهاي صنفي نامشان را از لفظ شيطان برگرفته اند. از طباخي گرفته تا سلماني!

 اين در حالي است كه بنابر تاريخ، در گذشته به اين منطقه شاه نشين مي گفتند و بركه اي كه ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوي آن بود كه براي انبار كردن آب در امر آبياري از آن استفاده مي شد. امروز بركه به درياچه اي مصنوعي تبديل شدهكه در ميان آن جزيره اي وجود دارد و عمارت كوچكي در اين جزيره خودنمايي ميكند. در دل شيطان كوه آبشاري مصنوعي ايجاد شده كه آب آن از همين درياچه كهبه استخر لا هيجان معروف است، سرچشمه مي گيرد استخر لاهيجان اكنون نسبت بهگذشته بزرگتر و زيباتر و اطراف آن با سنگفرش هايي كه براي پياده روي اختصاص پيدا كرده پوشيده شده است. در كنار استخر و در پاي اين كوه هاي هميشه سبز كم ارتفاع آپارتمان ها و خانه هايي ويلايي با سقف ها و رنگ آميزيشاد جلوه زيبايي به اين شهر داده. انگار چهره طبيعت و شهر با هم آميخته شده تا اين زيبايي دوچندان شود.

 

بام سبز

شيطان كوه

درمسير بالاي شيطان كوه، فضاي باصفايي وجود دارد كه به "بام سبز" لاهيجان مشهور است. اين محوطه سبز و زيبا به وسيله گذرگاهي به قسمت جنوبي پاي كوه منتهي مي ‌شود. از بام سبز حدود هزار پله سيماني تا پاي كوه تعبيه شده كه يكي از مسيرهاي منتهي به بام سبز است. آبشاري زيبا و ديدني از بدنه كوه به طرف پاي كوه سرازير مي‌شود. اين مسير را مي توانيد هم پياده و هم با ماشين طي كنيد اما توصيه ما اين است كه فرصت تماشاي سرسبزي بام را از دست ندهيد وپياده راهي اين مسير شويد.

در بام سبز و اطراف تله كابين لا هيجان فضاي بسيار بزرگي براي كوهنوردي و پياده روي مورد استفاده قرار مي گيرد. براي رفتن به ايستگاه دوم تله كابين هنگامي كه داخل كابين بنشينيد اگر زير پاي خود را نگاه كنيد، جنگل ها و باغات چاي و شيرواني و سقف خانه ها را مي بينيد كه خيلي آرام از بالاي آنها رد مي شويد.

اگر به شهر نگاه كنيممقبره كاشف السلطنه و كمي آن طرف تر دانشگاه آزاد لاهيجان ديده مي شود. آپارتمان ها و خانه هاي ويلايي و از همه مهم تر گنبد طلايي با دو گلدسته نوراني امامزاده آقا سيدحسين(ع) كه به طرز دقيقي در وسط شهر قرار گرفته است.


گروه گردشگري تبيان- الهام مرادي


دسته ها : گردشگري
جمعه بیست و چهارم 5 1393 20:39
X