آشغال هاي تهران روزي چقدر هزينه دارند؟


رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: براي اينكه شهر تميز باشد شبي حدود يك ميليارد تومان هزينه مي‌شود. اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران كه در بيستمين جلسه شورا شنونده فعاليت‌ها و عملكرد سازمان مديريت پسماند بودند بر تمركز برنامه‌هاي سازمان براي آموزش و فرهنگ سازي در جهت كاهش توليد زباله و تفكيك از مبدا تأكيد كردند.

زباله

براساس اين گزارش سيدمحمد فياض مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران درجريان ارائه گزارش از حوزه مديريتش، گفت: اين سازمان با هدف، حضور مۆثر درفوريت‌هاي شهري، نظارت عاليه و سياست‌گذاري در امور نظافت و پاكيزگي و تفكيك از مبدا زباله شهر تهران، جمع آوري پسماند هاي بيمارستاني و نيز دفن بهداشتي مواد غير قابل بازيافت ايجاد شده است.

وي در ادامه با اشاره به ميزان توليد زباله در تهران اشاره كرد و گفت: روزانه 6 هزار تن پسماند خانگي و 50 هزار تن نخاله ساختماني توليد مي‌شود كه سازمان براي استحصال و پردازش زباله‌هاي خشك و تر طي سال‌هاي گذشته برنامه‌هايي را به اجرا در آورده است.

فياض خاطرنشان كرد: ظرفيت خطوط پردازش پسماند را به 7 هزار و 800 تن افزايش داده‌ايم و همه زباله‌ها در مقصد پردازش مي‌شوند همچنين در توليد كود آلي كمپوست، ظرفيت اسمي را از روي 200 تن به 1770 تن روز رسانده‌ايم كه در سال 91 بيش از پنجاه و پنج هزار و هفتصد و نود و پنج تن كمپوست توليد كرده‌ايم.

وي افزود: درمركز دفن آرادكوه، قرار داد ساخت تصفيه خانه شيرابه با ظرفيت 1400 متر مكعب آب قابل استفاده در درخت كاري را منعقد كرده‌ايم كه در حال حاضر در فاز اول كار، حدود 150 متر مكعب برداشت آب داريم و براي فضاي سبز اطراف سايت آرادكوه كه حدود 450 هكتار است، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فياض در ادامه افزود: 65 درصد زباله‌هاي شهر تهران، زباله‌هاي تر و 35 درصد خشك است كه استحصال انرژي از پسماندهاي شهري يكي ديگر از برنامه‌هاي سازمان است.

از منظر آموزش براي كاهش وتفكيك زباله كار قابل اثرگذاري نديده‌ايم براي نمونه سطل‌هاي زباله نصب شده در معابر و كوچه‌ها محل جمع‌آوري زباله خشك است اما همه نوع زباله اعم از تر و خشك در آن ريخته مي‌شود.وي با اشاره به جمع آوري روزانه تا 3 مرحله زباله، گفت: حال كه روزي 3 بار زباله جمع مي‌شود آموزش كاهش توليد زباله و تفكيك از مبدا هم دائم تكرار شود تا اثرگذار باشد

وي در ادامه به وجود قانون منع احداث زباله سوزها در تهران اشاره كرد و گفت: اگر اين قانون اصلاح شود، بسياري از هزينه‌هاي حمل زباله‌ها به مراكز پسماند كه در خارج از شهر قرار دارد كاهش خواهد يافت.

مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران كه در جلسه حضور داشت نيز با اشاره به اهميت جمع‌آوري زباله در تهران، گفت: درحال حاضر در تهران حدود 7500 تن زباله از 22 منطقه، جمع‌آوري مي‌شود كه اين ميزان در ايام پاياني سال به حدود روزانه 12 هزار تن مي‌رسد.

وي افزود: سرانه توليد زباله در تهران، براي هر نفر بيش از 800 گرم است در صورتي كه در  جهاني اين رقم براي هر نفر حدود 450 تا 500 گرم است.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران تأكيد كرد: تلاش داريم كه روي الگو مصرف و فرهنگسازي كارهاي بيشتري انجام دهيم. در برخي مناطق تهران، روزانه تا 3 مرحله جمع آوري زباله صورت مي‌گيرد كه هزينه‌هاي بسياري را بر شهر تحميل مي‌كند. زباله‌ها در سايت آرادكوه به صورت تفكيكي و پردازش شده دفن مي‌شوند.

رفتگر
حافظي: اگر روزي 3 بار زباله جمع آوري مي‌شود آموزش تفكيك زباله را هم تكراري كنيد

رئيس كميسيون سلامت شورا رفتار مديريت شهري را در برخورد با توليد زباله ، انفعالي دانست و افزود: گزارش نشان مي‌دهد كه در مقابل توليد زباله و تفكيك آن انفعالي رفتار مي‌كنيم چراكه تمام برنامه‌ها به سمت ارائه خدمات در جهت توليد بيشتر زباله است.

حافظي افزود: از منظر آموزش براي كاهش وتفكيك زباله كار قابل اثرگذاري نديده‌ايم براي نمونه سطل‌هاي زباله نصب شده در معابر و كوچه‌ها محل جمع‌آوري زباله خشك است اما همه نوع زباله اعم از تر و خشك در آن ريخته مي‌شود.وي با اشاره به جمع آوري روزانه تا 3 مرحله زباله، گفت: حال كه روزي 3 بار زباله جمع مي‌شود آموزش كاهش توليد زباله و تفكيك از مبدا هم دائم تكرار شود تا اثرگذار باشد.

وي به وجود مراكز جمع آوري و سايت دپوي زباله ها در جنوب وشمال شهر اشاره كرد و گفت: مسير توليد زباله به سمت جنوب است ولي محل تفكيك و زباله سوز در شمال شهر است آيا اين شيوه حمل و نقل توجيه فني و اقتصادي دارد؟

رئيس كميسيون سلامت شورا در خصوص ايجاد زباله سوزها در مناطق شهري گفت: با توجه به پيشرفت‌هاي روز دنيا و طراحي وتوليد سيستم‌هاي مكانيزه زباله سوز، نصب دستگاه‌هاي زباله سوز در مناطق شهري از لحاظ زيست محيطي مانعي ندارد.

در منطقه تلو و آبعلي كه پسماندهاي ساختماني دفن مي‌شود باعث شده گونه‌هاي جنگلي و گياهي منطقه در معرض آسيب قرار گيرد بهتر نيست براي تبديل اين تپه‌هاي نخاله‌ايي به فضاي سبز برنامه‌اي تدوين شود.در گزارش‌ها بايد تصوير درستي از وضعيت شهر داده شود براي مثال در بحث پسماندها، وارونگي هوا و غيره تهران در چه وضعيتي قرار دارد

احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران شورا نيز افزود: كيفيت جمع آوري زباله كاهش يافته است سطل‌هاي زباله اغلب بدون درپوش بوده و شست و شوي آنها مرتب صورت نمي‌گيرد. يكي از مراكز توليد زباله ميادين تره و بار بود در بحث كاهش توليد زباله در مياين چه كارهايي صورت گرفته است.

معصومه آباد عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شورا نيز افزود: نسبت به برخي موضوعات فرهنگي در بحث پسماند وزباله عقب هستيم. قرار بود 3 درصد از درآمد بازيافت زباله در مباحث فرهنگي وآموزش شهروندي هزينه شود.

آباد خاطر نشان كرد: متأسفانه برخي پيمان كاران براي تفكيك زباله در همان مخازن نصب شده در معابر و خيابان‌ها از كودكان استفاده مي‌كنند چرا جلوي اين سوء استفاده‌ها گرفته نمي‌شود.

مجتبي شاكري عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا نيز به سكونت كنار سايت آرادكوه اشاره كرد و گفت: زباله‌هاي تهران در خارج از شهر دفن مي‌شود در صورتي كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد در كنار سايت‌هاي دفن زباله‌هاي تهران، افرادي ساكن هستند.

زباله

وي به دفن نخاله‌هاي ساختمان اشاره كرد و گفت: در منطقه تلو و آبعلي كه پسماندهاي ساختماني دفن مي‌شود باعث شده گونه‌هاي جنگلي و گياهي منطقه در معرض آسيب قرار گيرد بهتر نيست براي تبديل اين تپه‌هاي نخاله‌ايي به فضاي سبز برنامه‌اي تدوين شود.در گزارش‌ها بايد تصوير درستي از وضعيت شهر داده شود براي مثال در بحث پسماندها، وارونگي هوا و غيره تهران در چه وضعيتي قرار دارد.

پيرهادي عضو كميسيون نظارت و حقوقي شورا نيز افزود: سازمان مديريت پسماند از دو جنبه سخت افزاري و نرم افزاري قابل بررسي است براي نمونه وضعيت قراردادهايي سخت افزاري كه اين سازمان براي تفكيك و استحصال زباله و پسماند منعقد كرده است مشخص نيست.

وي افزود: در حوزه نرم‌افزاري نيز عملكرد به گونه ايي نبوده است كه در زندگي شهروندي تغيير چنداني را شاهد باشيم. براي نمونه آموزش‌ها در حوزه كاهش توليد زباله و تفكيك از مبدا تغيير رفتار شهروندان را در پي نداشته است. براي كاهش 7500 تن زباله چه كرده ايم؟

شبي يك ميليارد تومان هزينه تميزي شهر است

عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهرتهران پس از ارائه گزارش مدير عامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به اعتبارات سازمان پسماند درخصوص جمع آوري زباله، گفت: براي اينكه شهر تميز باشد شبي حدود يك ميليارد تومان هزينه مي‌شود.

دبير درخصوص عوارض استفاده از نمك جهت باز كردن معابر در زمستان گفت: سازمان خدمات شهري بايد از طريق رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي مردم را از عوارض تخريب آسفالت، صدمات به محيط زيست ناشي از استفاده از نمك آگاه كنند تا مردم در اينگونه مواقع همكاري لازم را داشته باشند.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در ادامه با اشاره به اينكه يكسري دستورات جلسه شوراي شهر مربوط به مسائل روزانه است، اظهار داشت: بهتر است شورا چند موضوع مهم و اولويتدار شهر را در دستور كار قرار دهد.

به گفته دبير، اجراي طرح تفصيلي طرح جامع مسئله بازيافت و نظارت چهار موضوع اولويت دار براي شوراي شهر تهران هستند كه بايد تا حصول نتيجه پيگيري شوند.

مجتبي عبدالهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص تذكرات و نكات مطرح شده از سوي  اعضاي شوراي شهر، خاطرنشان كرد: تمام نكات به طور بند بند يادداشت شده و در برنامه‌هاي آتي خود آنها را پي‌گيري خواهيم كرد.

عبداللهي در خصوص ساماندهي كارگران خدمات شهري، گفت: ساماندهي و ارائه خدمات بيشتر به اين كارگران از دغدغه‌هاي سازمان است و خدمات جانبي به آنها نشأت گرفته از اين دغدغه است.

بخش اجتماعي تبيان

منبع : تسنيم


شنبه بیست و پنجم 5 1393 0:43
X