عكسش بسيار تحريك كننده بود!، رفتم تا باهاش ارتباط برقرار كنم بهش پيغام دادم افتخار اشنايي باشما رو دارم؟ اونم در كمال تعجب جواب داد و آشنايمون شروع شد تا جايي كه سر از ناكجاها در آوردم!و به او و چه بسا بهتر است بگويم به شبكه هاي اجتماعي معتاد شدم و حتي از نان شب هم برايم واجب تر شد! اين داستان بسياري از جوانانيست كه گويا در اين شبكه هاي اجتماعي افتاب برايشان غروب نميكند و حتي با داشتن نقش همسري از خواب شبانه خود زده اند ...

هدي سادات پاكنهاد - بخش اجتماعي تبيان
وايبر

اگرتاكنون پاي صحبت بزرگ ترهاي خود نشسته باشيد و از تفريحات و عادت هاي پدرانمان  كه يك يا دو نسل با ما تفاوت دارند گوش داده باشيد شاهد تفاوت چشمگيري خواهيد بود.تفاوت در رفتار،نگرش،آداب اجتماعي ،مد و حتي تفريحات. در گذشته مدهاي جوانان خلاصه ميشد در گذاشتن دندان طلا و پوشيدن شلوار پاچهگشاد و ...و تفريحات آنها هم كفتر بازي و معركه گيري و رفتن به ديد و بازديد خانه اقوام بود اما امروز با مدهاي عجيبي روبرو هستيم كه جوانان را به سمتي كشانده كه حاضر هستند براي زيباتر شدن ،خود را عذاب دهند.مدهايي مثل سوراخ كردن قسمت هاي مختلف بدن،تتو كردن و...تفريحات آنها هم كه جاي خود دارد كه امروز به يكي از دغدغه هاي خانواده ها و مسئولين تبديل شده استكه اغلب جوانان وقت خود را به بطالت در شبكه هاي اجتماعي مي گذرانند به طوري كه متاسفانه بسياري از امور از جمله سبك زندگي اين افراد تحت الشعاع اين شبكه هاي اجتماعي قرار گرفته است.

آيا مي دانستيد ايرانيان بيشترين آمار استفاده از شبكه هاي اجتماعي را دارند؟و اما آيا جوانان تا بحال از خود پرسيده اند كه اين شبكه هاي اجتماعي مثل وايبر،وات ساپ،لاين و ..كه اغلب رايگان هستند چه اهدافي را دنبال مي كنند و چه انگيزه اي دارند؟آيا مديران و گردانندگان اين شبكه هاي اجتماعي دلشان به حال ما سوختهو به فكر اوقات فراغت جوانان ما هستند؟!

بايد با چشم باز به اين دام هاي پنهان نگاه كنيم و اهداف پشت پرده شركت ها را بررسي كنيم تا در دامبه ظاهر چرب و شيرين اين شبكه ها نيفتيم.

اين شبكه هاي ويرانگر با چراغ خاموش جمعيت زيادي از جوانان را به خود معتاد كرده و فرصت رنگي و دور هم جمع شدن در كنار خانواده،فرصت مطالعه كردن و فرصت با خودن بودن را از جمعيت كثيري از جوانان كشورمان را گرفته است لذا بزرگترين خطر اين شبكه ها اين است كه عمر و وقت گرانبها ي مخاطبين را ميگيرد و اين شبكه ها به دليل جذابيتي كه دارند باعث ميشود جوانان شيرين ترين لحظات خود را سر اينگونه شبكه ها بگذرانند ومتاسفانه ديده ميشود كه اين شبكه هاچندين نفر از اعضاي خانواده را به خود مشغول كرده و فرصت گرانبهاي زندگي خانوادگي را مورد هجمهقرار داده است .

مسلما استفاده افراطي از هروسيله اي ممكنه است مضراتي داشته باشد و گاه انسان را در منجلابي بيندازد كه قابل جبران نباشد لذا اگر دولت و روانشناسان و رسانه ها بتوانند فرهنگ سازي مناسبي در استفاده ازاين ابزارها فراهم كنند نه تنها مشكلي در خانوادهها به و جود نخواهد آمد بلكه خود ممكن است زمينه پيشرفت بسياري از مسائل را ايجاد كند

دردناكتر از همه اين است كه اين شبكه هاي اجتماعي به زمينه مناسبي براي سرويس جاسوسي رژيم صهيونيستي تبديل شده است تا از اين طريق اقدام به شكار جوانان براي جاسوسي اشغالگران نمايند لذا جوانان بايد در استفاده شبكه هاي اجتماعي هوشيار بوده و در تعامل با ديگر كاربران جانب احتياط را رعايت كنند ,در ارتباط با شبكه هاي اجتماعي بايد آگاهيهاي لازم را درباره نحوه استفاده مفيد از اين فناوري را به جوانان ارائه دهيم.

يكي ديگر از اهداف شبكه هاي اجتماعي نشانه گرفتن بنيان خانواده است و متاسفانه استفاده بانوان از شبكه هاي اجتماعي مثل وايبر و وات ساپ و لاين و..بيشتراز آقايان است و از آنجا كه خانم ها در منزل كانون گرم به حساب مي آيند هيچ چيز بدتر از اين نيست مادر خانواده درگير و معتاد اين شبكه هاي اجتماعي شود و بدتر از همه اينكه برخي از خانم ها در اين شبكه هاي اجتماعي اقدام به درد دل با برخي افراد مي كنند كه اصلانمي دانند هويت آن شخص حقيقي است و يا نه؟؟؟! و اين مساله باعث فاش شدن اسرار خانوادگي شخص مي شود و ممكن است بعدا توسط خود اين افراد عليه شخص استفاده شود كه اين مساله مشكل زا بوده است.

از طرف ديگر از آنجا كه يكي از نيازهاي دوران جواني داشتن دوست زياد و گرايش به جنس مخالف است ،برخي جوانان از طريق اين شبكه ها دست به دوستي هاي مجازي مي زنند و به خاطر بر طرف كردن اين نياز اكثر ارتباطات در فضاي مجازي اين است كه دوست بشيم ،حرف بزنيم ،قرار بذاريم و...اين در حاليست كه در برخي موارد هويت حقيقي شخص اصلا مشخص نيست و ممكن است فرد دختر باشد و با هويت يك پسر در اين فضا ظاهر شود در اينصورت فرد مدتها وقت خود را صرف كسي كرده كه هويتش مشخص نيست! كافيست فقط يه كم كلاه خود را قاضي كنيم و ببنيم در مقابل اين فرصت طلايي كه صرف كرديم آن هم براي كسي اصلا او را نمي شناسيم ،حتي مطمئن نيستيم كه هويت او چيست!چه داده و چه گرفته ايم؟! متاسفانه ادامه اين ارتباطات در بلند مدت خود را نشان ميدهد وتاثير زيادي در رشد شخصيت كاربرانآنها خواهد داشت.

بايد به اين نكته توجه كنيم كه شبكه هاي اجتماعي مثل وايبر و وات ساپ و ... تازه تاسيس هستند و هنوز امتحان خود را پس ندادهاند لذا هيچگونه تضميني براي امنيت در اين شبكه هاي اجتماعي وجود ندارد و در آينده نه چندان دور تمامي مشكلات خود را نشان خواهد داد كه گرفتاري هاي بسياري را برخي افراد در پي خواهد داشت.

شبكه هاي اجتماعي با وجود مضراتي كه دارند اما ما منكر اين نيستيم شبكه هاي اجتماعي ممكن است فوايدي هم داشته باشد مثل اينكه شما را با دوستان و آشنايانتان مرتبط ميسازد تا هميشه و همه جا با آنها ارتباط داشته باشيد و اگر مشغله هاي زندگي فرصت ديدوبازديدها را از مردم گرفته است حداقل از اين طريق جوياي احوال هم شوند .

شبكههاي اجتماعي با وجود مضراتي كه دارند اما ما منكر اين نيستيم شبكه هاي اجتماعي ممكن است فوايدي هم داشته باشد مثل اينكه شما را با دوستان و آشنايانتان مرتبط ميسازد تا هميشه و همه جا با آنها ارتباط داشته باشيد و اگر مشغله هاي زندگي فرصت ديد وبازديدها را از مردم گرفته است حداقل از اينطريق جوياي احوال هم شوند

مسلما استفاده افراطي از هر وسيله اي ممكنه است مضراتي داشته باشد و گاه انسان را در منجلابي بيندازد كه قابل جبران نباشد لذا اگر دولت و روانشناسان و رسانه ها بتوانند فرهنگ سازي مناسبي در استفاده ازاين ابزارها فراهم كنند نه تنها مشكلي در خانوادهها به و جود نخواهد آمد بلكه خود ممكن است زمينه پيشرفت بسياري از مسائل را ايجاد كند يك مثال معروفي هست كه مي گويد يك چاقو اگر در دست يك كودك باشد ممكن است به خود و ديگران صدمه بزند اما همان چاقو در دست يك پزشك وسيله نجات انسان است لذا استفاده صحيح از شبكه هاي اجتماعي بايد فرهنگ سازي شود كه بيشتر مواقع مسئولين ما به جاي فرهنگ سازي محدود سازي را اعمالمي كنند و آن يكي از نواقص است.

در جامعه ايي كه ازادي هاي جوانان با برخي از كج سليقگي ها منحرف شده اندو نتوانسته اند حرفشان را بزنند پس حرفهاي نگفته در دلشان انباشته شده و امروز طغيان هايي ميكنند كه اصلا برازنده يك جوان ايراني نيست و امروز جوانان دنياي مجازي را راهي برايخالي كردن تمام عقده هايشان مي بينند لذا همه الاخصوص مسئولين بايد دست دردست هم دهند كه روش هاي صحيح استفاده از شبكه هاي اجتماعي در بين جوانان به خوبي جا بيفتد تا شاهد استفاده نادرست آنها از اينگونه شبكه هاي اجتماعيو در پس آن انحراف جوانان نباشيم


دسته ها : ارتباطات
پنج شنبه سیم 5 1393 3:10
X