جنگ نرم !

استفاده از قرآن در باز مهندسي عمليات رواني

به قلم سرلشكر دكتر سيد حسن فيروزآبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح

قلم

امروز كه رهبر عزيز انقلاب اسلامي همه ما را نسبت به جنگ نرم توسط استكبار و دشمنان انقلاب و بدخواهان ملت ايران هشدار دادند بحثعمليات رواني در حوزه جنگ نرم از اهم واجبات است و در واقع پاسخ جنگ نرم يا عمليات رواني دشمن دفاع نرم و عمليات رواني تهاجمي و دفاعي برعليه دشمن محسوب مي‏شود. نظم و نسق دادن به يك مجموعه يا بازآرايي مجدد آن را با هدف يك ساخت جديد را، مهندسي مي‏ناميم. در معناي ديگر، مهندسي به معناي تنظيم عناصر يك محيط است به گونه‏اي كه در تناسب، با غايت مطلوب قرارگيرد. مهندسي عمليات رواني نيز در همين راستا يك فن مبتني بر مهارت‏هاي فراواني است كه از فناوري و دانش روان‏شناسي قدرت سرچشمه مي‏گيرد.به زعم اين مقاله عمليات رواني به كليه فعاليت‏هايي اطلاق مي‏شود كه موجب توليد، تغيير، تقويت و يا تصحيح نگرش و بينش مخاطب شده و آن را در راستاي اهداف و نيات منبع پيام هدايت سازد و بر دو گونه تبليغ و جنگ رواني تقسيم مي‏شود.

 تجربه و ذوق سليم هنري مي‏تواند در كنار دانش‏نظري اين فرآيند، مهندسي آن را زيبا و از سوي ديگر كم هزينه و پربار سازد. بدون مشاركت جمعي و رسانه‏اي امكان مهندسي وجود ندارد و اين كار كرد (عمليات رواني) موضوعي نيست كه بتوان با زور و تحميل يك راي و سليقه در مورد آن نتيجه گرفت، لاجرم بايد در فرآيند مهندسي و آينده‏نگري از تجربه و خرد حاكمبر نيازها و رفتار مطلوب انساني مدد گرفت و آن را به سامان رسانيد.

عملياترواني به كليه فعاليت‏هايي اطلاق مي‏شود كه موجب توليد، تغيير، تقويت و ياتصحيح نگرش و بينش مخاطب شده و آن را در راستاي اهداف و نيات منبع پيام هدايت سازد و بر دو گونه تبليغ و جنگ رواني تقسيم مي‏شود.

قرآنبزرگ‏ترين كتاب عمليات رواني، جبهه نور، ايمان، حق و عدالت است. اگر با نگاه تخصصي در جست‏وجوي هدايت كتاب خدا در امر عمليات رواني باشيم مي‏توان نتيجه گرفت كه كتاب كوثر خدا و كتاب قران حكيم مجيد، علاوه بر همه ابعادي كه مدنظر قرار داده كتابي براي حفظ روحيه پيامبر اعظم (صلي‏الله عليه واله وسلم) است كه در آن صحنه‏هاي عظيم، خطرناك و پرفراز و نشيب رسالت ايشان در مكه و حكومت ايشان در مدينه نشان داده شده است و نيز بخش مهمي از آيات شريفه قران كريم شامل صحنه‏هاي عظيم قوت قلب دادن به رسول خدا (صلي‏الله عليه واله وسلم) و اميد بخشيدن به آينده اسلام و مسلمين مي‏شود.

قلم

�ثبتا... الذين آمنوا منكم� و يا �يثبت اقدامكم� همچنين در آيات بسياري حقانيتپيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) و اسلام و سنت‏هاي الهي تبيين شده است وپاسخ شبهات كفار و منافقين و نيز افراد بي‏اطلاع كه از روي گمان فكر مي‏كنند داده شده است. بنابراين قرآن حكيم در هر دو بعد علميات رواني جامع است، در آفند و هم پدافند. دفاع خداوند و امدادهاي غيبي و هدايت‏هاي وحي براي پيروزي بر دشمنان و تضعيف روحيه او و حملات قوي به پايه‏هاي فكري و بنيان‏هاي اجتماعي و اخلاقي غلط دشمنان كه موجب ضعف، فرار و انهدام آنها رافراهم آورد...

خداوند متعال در قرآن كريم و سوره مزمل خطاب به پيامبر اكرم (صلي‏الله عليه واله وسلم)، ماهيت وحي را بيان نموده و مي‏فرمايد: (ما بر تو سخني سنگين و ارزشمند القا مي‏كنيم) و اين سخن تنها جايگاهي است كه القا در تبليغات ديني را خاص كلام وحي معرفي مي‏نمايند. قرآن كريم با كتاب ناميدن خويش براي مقابله با عمليات رواني دشمن سنگرسازي مي‏كند و با ترسيم كلي جبهه امي‏ها وارد مبارزه مي‏شود و همين امر نشان مي‏دهد كه قرآن كريم تا چه حد از اعجاز بياني و زباني خويش براي منكوب كردندشمني كه تمام ابزارها و روش‏هاي زباني و ادبي خويش را براي به زانو درآوردن حضرت محمد (صلي‏الله عليه واله وسلم) به كار گرفته است، استفاده مي‏كند و چگونه در برابر تك همه جانبه رواني دشمن به پاتكي بنيادين همه جانبه و در عين حال قاطع و كوبنده روي مي‏آورد. لذا منبع اصلي در بازمهندسي عمليات رواني بازگشت سازمان‏هاي تبليغاتي به قرآن كريم است كه كتاب بلاغ و ابلاغ است. بدين معنا كه پيام قرآن بايد وارد عرصه مبارزه در برابر مشركان مطرح شود و با رسايي و آشكاري اين امر صورت پذيرد چون ابلاغ رساندن آشكار و واضح و رسالت و مخاطب آن نيز انسان‏ها هستند و به عبارتي مي‏توان گفت به نظام زباني قرآن تعلق دارند و به همان فرهنگي منتسب‏اند كه اين زبان محور آن است. هر چند نظام معنايي قرآن بسي فراتر و مخاطبان آن عامو جهاني‏اند.

پيامقرآن بايد وارد عرصه مبارزه در برابر مشركان مطرح شود و با رسايي و آشكارياين امر صورت پذيرد چون ابلاغ رساندن آشكار و واضح و رسالت و مخاطب آن نيزانسان‏ها هستند و به عبارتي مي‏توان گفت به نظام زباني قرآن تعلق دارند و به همان فرهنگي منتسب‏اند كه اين زبان محور آن است .

 خداوندمتعال خطاب به پيامبر اكرم (صلي‏الله عليه واله وسلم) مي‏فرمايد:�اي پيامبر ابلاغ كن آنچه را كه از سوي پروردگارت به تو فرود آمده است و اگر چنين نكردي پس رسالت خدايي را نرسانده‏اي (تبليغ نكرده‏اي)� و يا مي‏فرمايد: �و بر پيامبر جز رساندن و تبليغ آشكار نيست� در نتيجه كار ايشان شناساندن، رساندن و خوب ادا كردن يا به عبارتي به نحو كامل و مطلوب انجام د ادن آن است و اين همان وظايف و كارهاي داعي است كه در صحنه مبارزه با شرك و كفر وارد مي‏شود و دعوت خود را بيان مي‏كند. يعني پيامبر، ائمه، ولي و مومنان رزمنده برتر و برجسته جبهه‏اي هستند كه قرآن سند عملياتي آن است.

قلم

 بر اين اساس، مسئوليت‏هاي اصلي مبلغ كه در نام‏هاي خاص رسالتي رسول خدا نيز مندرج است عبارتند از:

1- از بين بردن جهل و ناآگاهي از طريق واداشتن افراد و مخاطبين به تفكر و آگاهيكه مي‏فرمايد: يا ايها الذين امنو ان جاء كم فاسق بناء فتبينوا ان تصيبوقوما يجب‏ها له فتصبحو علي ما فعلتم نادمين (حجرات-6) (اي كساني كه ايمان آورده‏ايد اگر شخص فاسقي خبري براي شما آورد، درباره آن تحقيق كنيد. تبيين كنيد، مبادا به گروهي از روي ناداني آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد.)

2- احياء و يادآوري باورها و حقايق‏ فطري تااز طريق آن غفلت و فراموشي از بين برود و از طرفي با طرح محبت خداي متعال به متقين و اختصاص فلاح و رستگاري به متقيان استقامت آنان را مي‏سازد.

3- منكوبكردن دشمن در عمليات متعدد و گسترده رواني خود عليه قرآن و پيامبر صلي‏الله‏عليه‏واله‏وسلم با بحث عقلي، تاريخي و ارزشي درباره بنيان‏هاي باطل، جهل و كفر و نفاق دشمن و تسلط رواني برجبهه مقابل .

عملانقلابي و جهادي، تلاش هوشمندانه و آگاهانه، دلسوزي و احساس مسئوليت و صبرو تحمل از جمله مولفه‏هاي اساسي است كه براي تحقق اين فرآيند لازم و ضرورياست.

روان‏شناسي اجتماعي بر خلاف مهندسي يك ساختمان كه با پايان گرفتن ساختمان، پايان مي‏يابد، يك پروژه بي‏پايان است و همواره نيازمند بازنگري و تصحيح و ارتقا مي‏باشد.

مجامع علمي به ويژه آنهايي كه دغدغه امنيت ملي و دفاع اجتماعي دارند بايد به تناسب رشته خود سهمي در بازآرايي مهندسي فكر و مديريت عمليات رواني داشته باشند. روح حاكم بر نقشه فكري جامعه و مهندسي آن، روح عزت ديني و ملي، اخلاق پروري و معنويتاست اما هيچ بخشي از آن نبايد در تعارض با عقل و خرد حرفه‏اي در توليد پيام باشد و اين جمع بين عقل و ايمان با علم و تخصص در عمليات رواني، مقولهدشواري است كه نيازمند مشاركت علمي تمامي مجامع دانشگاهي و راهبردي است. لازمهتحقق مهندسي مطلوب در عمليات رواني، شناسايي محيط اجتماعي و فرهنگي خواهد بود و دانشگاه‏ها و حوزه‏هاي علميه ديني به عنوان يك موسسه توليد علم و دانش تخصصي و به لحاظ تمركز نخبگان فكري در آن از دو جهت مي‏توانند در اين امر موثر واقع شوند، از يك سو نخبگان دانشگاهي و حوزه‏هاي علميه ديني مي‏توانند با آگاهي از عناصر متفاوت توليد پيام و نظام‏هاي مربوط و آگاه سازي نسبت به اين عناصر و اركان، مقدمات تحقق مهندسي تبليغ را فراهم آورند و از سويي ديگر با شناسايي عناصر ضعيف و ناسازگاري‏ها و ناهنجاري‏هايحوزه مديريت عمليات رواني و تقويت منابع انساني و آموزش عناصر موجود و مرتبط و نيز تبيين نحوه ارتباط نظام‏مند و نظام واربين عناصر مردمي و نخبگان و خواص اجتماعي، به بسترسازي و تحقق مهندسي نوين عمليات رواني در كشور كمك كنند. علاوه براين مديران و نخبگان شاغل در هر يك از حوزه‏ها و نظام‏هاي برشمرده، مي‏توانند با طراحي و بازسازي اصول و عملكردها، متناسب با نظامي كه در توليد فكر و بينش دنبال مي‏سازند، به رفع ناهنجاري‏ها يا نواقصي كه در اين خصوص وجود دارد، اقدام نمايند. ايجاد ارتباط و هماهنگي بين دستگاه‏هاي مختلف توليد علم و تبليغي و رسانه‏اي و توليد اطلاعات و هم‏انديشي براي رفع ناسازگاري‏ها در اين پروسه و ايجاد تحول، از جمله فعاليت‏هايي است كه دانشگاهيان و حوزويان با توجه به جايگاه علمي خود مي‏توانند در اين جهت ايفا كنند. عمل انقلابي و جهادي، تلاش هوشمندانه و آگاهانه، دلسوزي و احساس مسئوليت و صبر و تحمل از جمله مولفه‏هاي اساسي است كه براي تحقق اين فرآيند لازم و ضروري است.

منبع :

ويژه نامه سند غربت

 

تنظيم براي تبيان :

بخش هنر مردان خدا - سيفي


جمعه سی یکم 5 1393 14:36
X