وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه با راه‌اندازي صندوق پس‌انداز مسكن مي‌توان 50 درصد قيمت مسكن را از طريق تسهيلات خريداري كنيم، گفت: خانه‌ اولي‌ها براي ما بسيار مهم هستند. برهميناساس، متراژي كه براي خانه اولي‌ها در نظر گرفته شده، 75 متر است و ميانگين پرداخت تسهيلات 80 ميليون تومان است.
مسكن

عباسآخوندي وزير راه و شهرسازي در برنامه نگاه يك تلويزيون با بيان اينكه شاخصدسترسي به واحد مسكوني بر اساس درآمدهاي خانوارها در ايران خوب نيست، گفت:به شكل متوسط هر خانواده ايراني بايد 12 سال درآمد خود را هزينه كند تا بتواند يك واحد مسكوني خريداري كند اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر اينشاخص 3 تا  5 سال است، ضمن اينكه با برنامه‌ريزي‌هاي لازم سعي خواهيم كرد با ارائه تسهيلات بانكي كمتر از 40 درصد هزينه خانوارها جهت بازپرداخت تسهيلات بانكي پرداخت شود.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه نبايد بيش از 40 درصد از هزينه خانوارها جهت خريد مسكن صرف شود، خاطرنشان كرد: در غير اين صورت مردم مجبور هستند از سهم بهداشت و آموزش خود زده و جهت خريد مسكن مصرف كنند.

وي با بيان اينكه اصلي‌ترين بحث براي خانواده‌هاي قشر متوسط جامعه خريد خانه است، اظهارداشت: با استفاده از پس‌انداز و پرداخت اقساط مناسب يك خانواده طبقه متوسط جامعه مي‌تواند خانه‌دار شود.

آخوندي با تاكيد بر اينكه تنها از طريق پس‌انداز مي‌توان اقدام به تأمين مسكن كرد، گفت: اين طرح در تمام كشورهاي دنيا موفق بوده و در ايران نيز به طور قابل قبولي موفق خواهد بود. در حال حاضر قشر وسيعي از جامعه جوان هستند و مي‌توان با كاهش سطح زيربناها اقدام به توليد انبوه مسكن كرد.

وي با اشاره به اينكه بازار سفته‌‌گري به بازار مسكن جهت مي‌دهد، تصريح كرد: بايد با مطرح كردن تقاضاهاي متوسط جامعه و قدرت خريد پيدا كردن اين طبقات بازار توليد را متناسب با بازار تقاضا كنيم.

وزيرراه و شهرسازي با بيان اينكه با توضيح مناسب مسكن قيمت زمين نيز كاهش مي‌يابد گفت: قيمت زمين در شهرهاي مختلف متفاوت است و به صفر رساندن قيمت زمين در حال حاضر غيرقابل ممكن است.

آخوندي با اشاره به بافت‌هاي فرسوده در تهران گفت: قيمت اين بافت‌ها نسبت به جاهاي ديگر ارزان‌تر است بنابراين بايد اقدام به نوسازي اين بافت‌ها كنيم و با توزيع مناسب جمعيت بازار تقاضا و عرضه را متعادل كنيم. با افزايش تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ارزان‌تر شدن سود تسهيلات اقدام به تشويق نوسازي اين بافت‌ها مي‌كنيم.

آخوندي به ماليات از خانه‌هاي خالي اشاره كرد و اظهارداشت:با توجه به نرخ تورم در كشور طرح ماليات از خانه‌هاي خالي باعث كاهش توليدمي‌شود و انگيزه ساخت و ساز را در كشور كاهش مي‌دهد در صورتي كه از ركود تورمي خارج شويم و ميزان تورم كشور به 2 يا 3 درصد برسد ماليات از خانه‌هايخالي موفق خواهد بود در غير اين صورت اين طرح بازار سرمايه‌گذاري را تهديدمي‌كند.

اينطرح در تمام كشورهاي دنيا موفق بوده و در ايران نيز به طور قابل قبولي موفق خواهد بود. در حال حاضر قشر وسيعي از جامعه جوان هستند و مي‌توان با كاهش سطح زيربناها اقدام به توليد انبوه مسكن كرد

وي بابيان اينكه يكي از سياست‌هاي ما براي خروج از ركود جدا كردن بانك‌ها از بنگاه‌داري است گفت: بانك‌ها بايد تنها به فعاليت بانكداري خود بپردازند و حذف وام‌دهي بانك‌ها و خروج آنها از فعاليت ‌بنگاه داري فعاليت اصلي ما است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در سال 92 بانك‌ها 2 هزار ميليارد تومان تسهيلات دادند كه 120 ميليارد تومان از آن تجديد قرارداد شد، اظهارداشت: كمتر از 115 ميليارد تومان تسهيلات در سال گذشته بهبخش مسكن پرداخت شد، ضمن اينكه 60 تا 70 هزار ميليارد تومان در بخش مسكن بايد تسهيلات پرداخت شود.

آخوندي با اشاره به راه‌اندازي صندوق پس‌انداز مسكن گفت: بخش اعظم منابع اين صندوق اندوخته‌هاي مردم است و كمك دولت براي جبران كسري‌هاي اين صندوق مي‌توان به خانه‌دار شدن قشر متوسط كمككرد. 50 درصد قيمت يك واحد مسكوني را مي‌توان در منابع اين صندوق پرداخت كرد.

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه خانه‌ اولي‌ها براي ما بسيار مهم هستند، اعلام كرد: متراژي كه براي خانه اولي‌ها در نظر گرفته شده75 متر است و ميانگين پرداخت تسهيلات 80 ميليون تومان است. قيمت متوسط هر مترمربع مسكن2.5 تا 3 ميليون تومان است و اگر قيمت مسكن را 200 ميليون تومان در نظر بگيريم، با پرداخت تسهيلات 80 ميليون توماني مي‌توان زمينه خريد خانه را فراهم كرد.

آخوندي با بيان اينكه ميانگين قيمت مسكن دربافت‌هاي قديمي تهران 2.5 تا 3 ميليون تومان است، اظهارداشت: هدف ما خانه‌دار كردن زوج‌هاي جوان است. اين افراد بايد 20 ميليون تومان پس‌انداز داشته باشند و حدود 40 تا 50 ميليون تومان ديگر را نيز تأمين كنند تا به همراه تسهيلات 80 ميليون توماني بتوانند قدرت خريد را در بازار به دست آورند.

وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: تاريخ نشان داده است كه اين طرح موفق بوده و ما مي‌توانيم با اجراي طرح صندوق پس‌انداز مسكن 3 ميليون خانوار را خانه‌دار كنيم. وي به ميزان اقساط اين طرح اشاره كرد و گفت: 40 درصد هزينه خانواده را براي پرداخت اين اقساط در نظر گرفته‌ايم

آخونديبا بيان اينكه در گذشته برنامه‌هاي مسكن لحظه‌اي بوده است، گفت: بايد برايمسكن برنامه‌ريزي‌هاي كافي صورت گيرد و بدون پس‌انداز نمي‌توان اقدام به خريد خانه كرد؛ بنابراين اقتصاد خرد و اقتصاد كلان هر دو طرف به صورت متعادل براي كنترل بازار مسكن اقدام كنند. با راه‌اندازي بازار رهن مي‌توانعرضه و تقاضا را متعادل كرد به گونه‌اي كه خانوارها يك واحد مسكوني را از طريق تسهيلات بانك خريداري كنند و آن را به رهن بانك تا پرداخت كامل باز پرداخت تسهيلات آن را به رهن بانك دربياورند.

بايدبراي مسكن برنامه‌ريزي‌هاي كافي صورت گيرد و بدون پس‌انداز نمي‌توان اقدامبه خريد خانه كرد؛ بنابراين اقتصاد خرد و اقتصاد كلان هر دو طرف به صورت متعادل براي كنترل بازار مسكن اقدام كنند

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه بخش مسكن نياز به سياست‌‌هاي بلند مدت دارد، افزود: بايد سازنده، خريدار و بانك با يكديگر رابطه خوبي برقرار كنند و بخشمسكن را فعال‌تر كنند. در كشورهاي خارجي دخالت دولت در بخش ساخت و ساز صفراست و تنها نقش نظارتي دارد.

آخوندي درباره مسكن اجتماعي گفت: مسكناجتماعي بخشي از سياست‌هاي تأمين اجتماعي است و دولت به كمك شهرداري‌ها، بهزيستي و ساير نهادها اقدام به ساخت مسكن براي اقشار ضعيف جامعه مي‌كند.

ويبا اشاره به اينكه ما يك روز هم ساخت و ساز مسكن مهر را متوقف نكرده‌ايم، گفت: تاكنون 1 ميليون و 450 هزار واحد مسكن مهر از 2 ميليون واحد مسكن مهر به اتمام رسيده است.

وجود 720 هزار مسكن مهر نيمه‌تمام در كشور

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر گفت: 720 هزار واحد مسكن مهر در مراحل مختلف ساخت باقي مانده است كه اگر بانك مركزي، مصوبه دولت قبل مبني بر افزايش تسهيلات از 25 ميليون تومان به 30 ميليون تومان را بپردازد، ساختعمده مسكن‌هاي مهر تا پايان سال تمام مي‌شود.

احمد اصغري مهرآبادي اظهار كرد: براي دو ميليون و 320 هزار واحد مسكن مهر شهري قرار داد منعقد شده كه ساخت يك ميليون و 600 هزار واحد آن به اتمام رسيده است.

وي با بيان اينكه يك ميليون و 126 هزار واحد در سطح كشور افتتاح شده و 144 هزار واحد نيز آماده بهره‌برداري است، اظهار كرد: يك ميليون و 205 هزار واحد نيز فروش اقساطي شده و پيشرفت كلي فيزيكي 82 درصدي دارند.

مهرآبادي گفت: تاكنون 45 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده و 3600 ميليارد تومان اقساط وصول شده است.

فرآوري: محسن جندقي

بخش اقتصاد تبيان


منابع :مهر و ايسنا

مطالب مرتبط:

مسكن مهر در كُما

درباره مسكن مهر

در حاشيه بازار مسكن چه خبر است؟


 منبع: تبيان
يکشنبه دوم 6 1393 18:59
X