رييس جمهوري روز يكشنبه دوم شهريورماه همزمان با نخستين روز هفته دولت، با بيان اينكه استراتژي دفاعي ايران «بازدارندگي» يا «دفاع مؤثر» است، گفت: ما در برابر تهديد دست روي دست نمي‌گذاريم در برابر طراحي دشمن نسبت به استقلال وعظمت‌مان آرام نمي‌نشينيم و در عين حال، اخلاق و عدالت و اعتدال را حتي دردفاع نيز فراموش نمي‌كنيم.

 

رييسجمهوري روز يكشنبه دوم شهريورماه همزمان با نخستين روز هفته دولت، با بياناينكه استراتژي دفاعي ايران «بازدارندگي» يا «دفاع مؤثر» است، گفت: ما در برابر تهديد دست روي دست نمي‌گذاريم در برابر طراحي دشمن نسبت به استقلال وعظمت‌مان آرام نمي‌نشينيم و در عين حال، اخلاق و عدالت و اعتدال را حتي دردفاع نيز فراموش نمي‌كنيم.

 

بهگزاش پايگاه اطلاع رساني دولت ، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني پساز بازديد از نمايشگاه «خودباوري و مديريت جهادي» وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در جمع فرماندهان، محققان و كاركنان وزارت دفاع، گفت: تعدي، تجاوز، ظلم و اجحاف را حتي در ميدان جنگ روا نمي‌داريم، بلكه آنجا هم عدالتاست. اخلاق در جنگ، ايمان و احترام به انسانيت است و دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران بر مبناي دفاع است.
رييس شوراي عالي امنيت ملي گفت: ايرانبر مبناي تجاوز هيچ سلاحي را طراحي نكرده و نخواهد كرد و تمام تحقيقات و صنعت دفاعي ايران بر اين مبناست كه چگونه دفاع كنيم و چگونه دشمن را از تجاوز بازداريم.
رييس جمهوري با بيان اينكه «ما اهل غيرت هستيم، اهل غارت نيستيم»، خاطر نشان كرد: ما نه قصد دخالت در كشوري را داريم، نه قصد تجاوز به كشوري داريم و نه مي‌خواهيم منابع و منافع ديگران را غارت كنيم، بلكه صنعت دفاعي و آموزش نظامي ما بر مبناي بازدارندگي يا دفاع است.
دكترروحاني ضمن قدرداني از فعاليت‌هاي ارزشمند صنايع دفاعي در زمينه طراحي و ساخت موشك‌هاي زمين به زمين، تأكيد كرد: اگر دقت موشك هاي زمين به زمين را دنبال مي‌كنيم بخاطر مسايل اخلاقي و انساني است چرا كه اگر دقت موشك را بكاهيد، همان‌قدر بايد درباره احتمال آسيب‌ديدن يك بي‌گناه احساس مسئوليت كنيد.
رييس‌ جمهوري در تشريح علت اهميت توسعه و ارتقاء صنعت دفاعي كشور،گفت: اهميت توسعه و ارتقاء صنعت دفاعي براي اين است كه جنگ نشود؛ برخي فكرمي‌كنند اين سلاح‌ها و تجهيزات دفاعي را درست مي‌كنيم تا بر سر دشمن بزنيم، اين در حالي است كه اصل اين است كه دشمن هوس تجاوز نكند، البته اگر ضرورتي پيش آمد و دشمن دچار خطاي محاسبه شد، مي‌ايستيم و دفاع كرده و از سلاح هم استفاده مي‌كنيم كه اين حق‌مان بوده و دفاع مشروع از خود، منطبق برمعيارهاي شرعي و حقوقي است.
دكتر روحاني با بيان اينكه قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ايران هرگز براي تجاوز به هيچ كشوري حتي براي تجاوز به يك كشور ضعيف نخواهد بود، خاطر نشان كرد: همسايگان، دوستان و جهان اسلام بدانند كه اگر ايران در صنعت دفاعي توانمند مي‌شود، تنها براي امنيت خود مانيست، بلكه براي امنيت منطقه است چرا امنيت، رفاه و ثبات ايران به منطقه پيوند خورده است، توسعه در صورتي امكان‌پذير است كه نه تنها ايران امن باشد– كه امن است – حتي اطراف و پيرامون ما امن باشد؛ بنابراين قدرت و صنعت دفاعي ايران عليه همسايگان و دوستان نخواهد بود.
رييس جمهوري افزود: مخالف حضور بيگانگان در منطقه هستيم، قبلاً اين را گفته‌ايم و اكنون مجدداًتكرار مي‌كنيم كه خودمان با همسايگان به خوبي مي‌توانيم امنيت اين منطقه حساس را تأمين كنيم.
دكتر روحاني با بيان اينكه دنبال رقابت تسليحاتي درمنطقه نيستيم، خاطر نشان كرد: سهم صنايع دفاعي ايران از توليد ناخالص داخلي (جي‌دي‌پي) ميزان بالايي نيست و بسيار پايين‌تر از كشورهاي ديگر است چرا كه هر مقدار به اين بخش اختصاص داده شود، از توسعه در بخش‌هاي ديگر كاسته خواهد شد.
رييس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه «براي دفاع ازخود هر چه لازم بدانيم از كسي اجازه نمي‌گيريم»، گفت: خودمان براي دفاع ازخود تصميم گرفته، اجرا و عمل كرده و كشور را حراست مي‌كنيم.
رييس جمهوري در محور ديگر سخنانش، تأكيد كرد: ما به دليل موازين شرعي و اخلاقي واصول انساني و به دليل فتواي مقام معظم رهبري نه دنبال سلاح هسته‌اي و نه سلاح ميكروبي و نه سلاح شيميايي هستيم، البته ما قرباني سلاح شيميايي هستيم، اما در عين حال دنبال ساخت سلاح كشتار جمعي نبوده، نيستيم و نخواهيمبود و تسليحات متعارف را براي دفاع از خود كافي مي‌دانيم.
دكتر روحاني با بيان اينكه بايد سلاح كشتار جمعي از جهان و مخصوصاً منطقه حساس خاورميانه برچيده شود، تصريح كرد: نمي‌شود كه فقط يك بخشي از ان‌پي‌تي اجراشود و يك بخش‌ آن روي زمين بماند.
رييس جمهوري شهيد تهراني‌مقدم را از نيروهاي متخصص، دقيق و راستگو در زمينه موشك‌هاي زمين به زمين دانست و گفت:دقت در سلاح تنها غرور نيست كه وقتي هدف را مي‌زنيد، احساس غرور كنيد؛ بلكه مسأله اخلاق است كه كمي خطا ممكن است عشاير، يا عده‌اي كپرنشين را نشانه برود. نه تنها دقت در سلاح امري علمي است، بلكه امري اخلاقي و ايمانينيز هست.
دكتر روحاني با قدرداني مجدد از رويكرد شهيد تهراني‌مقدم برايارايه اظهارنظرهاي دقيق و درست در زمينه موشك‌هاي زمين به زمين، تصريح كرد: اگر دقيق حرف نزنيم، مسئولين سياسي كشور را در محاسباتشان به گمراهي مي‌كشانيم، بنابراين با دقت حرف زدن خيلي مهم است، البته از آغاز پيروزي انقلاب و مخصوصاً طي سال‌هاي اخير حركت بسيار بزرگي در كشور صورت گرفته و قدردان همه كساني هستيم كه با ايمان و تلاش شبانه‌روزي‌شان پيشرفت‌ها را رقم مي‌زنند.
رييس جمهوري فعاليت‌هاي ارزشمند و پيشرفت‌هاي حاصل شده از جمله در حوزه‌هاي «ضدزره»، «موشك هوا به هوا» و «موشك هوا به زمين» را خوشحال‌كننده دانست و اظهار داشت: به ثمر رسيدن فكرها، لذت‌بخش است؛ وقتي بحث علمي و تحقيق به نتيجه مي‌رسد و فرضيه‌اي اثبات مي‌شود، خيلي لذت دارد كه با لذت غذا و اضافه حقوق و مسكن قابل مقايسه نيست.
رييس جمهوري در پايان سخنانش در ارايه توصيه‌هايي به مسئولان وزارت دفاع و دست‌اندركاران صنعت دفاعي كشور، گفت: كار صنعت دفاعي با صنعت كشور بايد بهم پيوسته و وابسته باشد؛ هر كاري كه صنعت معمولي مي‌تواند انجام دهد را رها كنيد. صنعتدفاعي انحصاري است و رقيب ندارد، لذا بايد نظارت و دقت را بيشتر كنيم و بخش‌هايي كه انحصاري نيست را لطفاً به بخش ديگر صنعت واگذار كنيم و دست‌اندركاران حوزه دفاعي نظارت كنند تا سلاحي خوب، دقيق، مناسب و ارزان ساخته شود.
دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه وزارت دفاع و مسئولان وزارت دفاع جلوي كارهاي موازي را بگيرند، تصريح كرد: تحقيق قدر حوزه دفاعي قشنگ وزيباست و در عين حال منابع‌مان محدود هم است و شرايط كشور خاص است، لذا اولويت‌بندي كرده و به دنبال اولويت‌ها برويم. خودكفايي خوب است اما بگذاريم، قدم به قدم و حساب‌شده و با دقت حركت شود و مخصوصاً در بخش‌هايي كه غيرنظامي است بايد دقت بيشتري مد نظر قرار گيرد.
رييس جمهوري در پايان اظهار داشت: فعاليت‌هاي بزرگ را در حوزه صنعت دفاعي با دقت محاسبه و اولويت‌ها، با توجه به نياز نيروهاي مسلح و با توجه به تهديدات امروز و فرداي منطقه و جهان، ادامه دهيد و دولت يازدهم پشتيبان شما در تمامي بخش‌هادر حد توان خواهد بود و مقام معظم رهبري نيز قدردان كار شما هستند.
رييس‌جمهوري، مشكلات در حوزه‌هاي «آب»، «كاسته شدن منابع انرژي» و «خشونت و افراطي‌گري» را از جمله مشكلات دنيا خواند و گفت: مشكل خشونت و افراطي‌گري بلاي خانمان‌سوزي است كه امنيت و آرامش بسياري از كشورها را بر هم زده و حتي بنيان‌گذاران خشونت و افراط هم نسبت به آينده خود نگران شده‌اند.
دكترروحاني افزود: جمهوري اسلامي ايران از آغاز دولت يازدهم با صداي بلند مي‌گفت افراط و خشونت يك معضل جهاني است و همه بايد براي ايستادن در مقابل آن دست به دست هم دهيم، كه همه جهانيان و كشورها به اتفاق به قطعنامه پيشنهادي ايران تحت عنوان «جهان عاري از خشونت و افراط» رأي دادند و حتي دشمنان جمهوري اسلامي ايران هم جرأت نكردند در برابر اين شعار مردم‌پسند و جهان‌پسند مخالفت كنند اما در عمل، هنوز براي افراط و خشونت بخصوص در منطقهخاورميانه كاري نشده است.
رييس‌ جمهوري در تبيين ابعاد خشونت و افراط فعلي، به تجاوز نسبت به رفاه، امنيت، جان، ناموس، زندگي و خانه و كاشانه مردم در برابر تيغ افراط و خشونت و تروريسم اشاره كرد و گفت: «امروز در عراق هم كليسا خراب مي‌شود، هم كنيسه، هم مسجد، هم حسينيه و هم امام‌زاده.»
دكترروحاني با بيان اينكه جهان اسلام و منطقه در آتش نفاق مي‌سوزد، اظهار داشت: همه مسير ترقي زير پاي افراط و خشونت له شده است؛ البته اتحاديه‌ها وائتلاف‌ها و توازن قوا و عدم توازن قوا نيز مسأله‌اي است كه در منطقه و جهان مورد توجه باشد. جايگاه ايران و تأثير آن در منطقه و جهان به حدي است كه نمي‌توان از ثبات، رفاه، امنيت، توسعه، امنيت‌ ‌آبراه‌ها در منطقه و همچنين از امنيت انرژي در جهان و از حركت‌ خودجوش و مردم‌جوش و مردم‌سالار در منطقه سخن گفت و از ايران سخني به ميان نياورد. ايران جايگاه عظيم خود را دارد و بار مسئوليت سنگيني را بر دوش مي‌كشد.


 منبع: پايگاه اطلاع رساني دولت
دسته ها : اخبار سياسي
يکشنبه دوم 6 1393 19:58
X